Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Uważaj! Oszuści podszywają się pod znajomych i pracowników banku

Data publikacji 30.08.2021

Policjanci przestrzegają przed oszustami. Sprawcy włamują się na konta profili społecznościowych oraz podszywają się pod pracowników banków, żeby wykraść nasze pieniądze z konta.

„Hej, mam do Ciebie ogromną prośbę…" - tak zaczyna się wiadomość od znajomego na Facebooku. Później prosi o podanie sześciu cyfr z kodu BLIK, który znajdziemy w aplikacji bankowej. To kolejna pułapka na nieuważnych, można stracić duże pieniądze

"Prośby są różne - na leki, zagubiona torebka, zagubiony portfel, brak pieniędzy na powrót do domu, brak pieniędzy na jedzenie" - opisuje ofiara przekrętu. W jej przypadku oszust prosił o pieniądze na leki. Tłumaczył, że teraz brakuje mu środków, ale odda je wieczorem, gdy tylko otrzyma przelew

Jak przestępcy kradną tożsamość innych? Gdy przejmie się profil, korzysta się z zaufania osoby, pod którą się podszywa. Łatwo więc zrozumieć, dlaczego kradzież tożsamości jest dla cyberprzestępców tak ważna - prośba znajomego o pożyczkę pieniędzy nie powinna dziwić.

Pozornej wiarygodności całej sytuacji dodaje fakt, iż rzekomy znajomy nie prosi o gotówkę, a przedstawia zmyśloną historię o tym, że akurat jest przy kasie w sklepie, zapomniał portfela i jedynym ratunkiem jest podanie przez ofiarę kodu BLIK.

Niestety, oszust wcale nie jest tym, za kogo się podaje, ani tym bardziej nie stoi przy kasie w sklepie. Oszust znajduje się przed bankomatem, a podanie przez ofiarę kodu BLIK poskutkuje wypłatą środków z jej konta.

Przestępcy są wyjątkowo bezczelni, bo czasami proszą nawet o podanie kodu BLIK po raz drugi, kłamiąc, że ten pierwotnie nie zadziałał prawidłowo.

Drugi sposób dotyczy oszustów podszywających się pod pracowników banku. Osoby, które się do nas dodzwoniły, chcą poinformować, że właśnie zablokowały przelew wychodzący z naszego rachunku do nieznanej nam osoby. Następnie proszą o zainstalowanie aplikacji, dzięki której środki nie znikną z naszego konta. Link do instalacji wysyłają SMS-em - jeżeli w niego klikniemy, oddamy dane do naszego konta.

Apelujemy o szczególną ostrożność w kontaktach telefonicznych z osobami proponującymi świadczenie jakichkolwiek usług finansowych lub bankowych. Bezwzględnie należy zweryfikować tożsamość dzwoniącej osoby. Nie należy również ulegać namowom rozmówcy o zainstalowanie na swoim telefonie, tablecie czy komputerze programu czy aplikacji do zdalnej obsługi urządzenia. Oszuści często informują, że poprzez zainstalowanie takiego programu pomogą w przejściu przez trudny proces pozyskania, bądź zabezpieczenia oszczędności. Aplikacje takie jak na przykład AnyDesk, są legalne i użyteczne – umożliwiają zdalny dostęp do wielu urządzeń, jednak niestety wykorzystywane są również przez oszustów, którym służą do przestępczej działalności. Instalując taki program udostępniamy nasze dane, umożliwiamy dostęp do kont bankowych oraz możliwość wykonywania na nich operacji finansowych.

Powrót na górę strony